بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن

بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن

راههای بیماری‌های قابل پشگیری با واکسن عبارتست از بیماري‌هاي که توسط واکسن مي‌توان از بروز آن‌ها جلوگيري يا بروز آن‌ها را به حداقل رساند. اين بيماري‌ها در حال حاضر در کشور ما عبارتند از بيماري‌هاي ديفتري، سياه سرفه،‌ کزاز، سل، فلج اطفال، هپاتيت ب، سرخک، سرخجه، اوریون که اين بيماري‌ها به‌صورت روتين و معمولي و طبق جداول مربوطه واکسيناسيون بر عليه آن‌ها انجام مي‌شود و چند بيماري ديگر نيز وجود دارد که در صورت مواجهه با آن‌ها و در صورت نياز و براي بعضي از گروه‌ها بايستي واکسيناسيون بر عليه آن‌ها انجام شود مانند بيماري‌ هاري، مننژیت، آنفلوانزا و . . .
بدون انجام واکسیناسیون، به‌طور متوسط ۳ درصد از کودکانی که به دنیا می‌آیند در اثر بيماري سرخک، تعدادي ديگر در اثر کزاز و يک درصد نيز در اثر سياه سرفه جان خود را از دست مي‌دهند. تقريبا تمامي کودکاني که عليه بيماري فلج اطفال واکسينه نشده‌اند به اين بيماري مبتلا مي‌شوند و از هر ۲۰ کودک مبتلا يک نفر براي تمام عمر فلج مي‌گردد.
– واکسیناسیون کودکان را در مقابل بعضی از بیماری‌های خطرناک دوران کودکي محافظت مي‌کند. کودکاني که واکسن دريافت کرده‌اند در مقابل بيماري‌هاي پيشگيري با واکسن که در بالا نام برده شدند، مصون مي‌شوند و واکسن قدرت دفاعي براي کودک را تقويت مي‌کند. واکسينه کردن کودکان در بدو تولد امري حياتي است. نيمي از مرگ و ميرهاي ناشي از سياه سرفه، ۱-۳ از معلوليت‌هاي ناشي از فلج اطفال ۱/۴ از تمام مرگ و ميرهاي ناشي از بيماري‌ سرخک قبل از يک کلي اتفاق مي‌افتند.
– سازمان جهانی بهداشت، نیاز به فعالیت‌های جامعه‌نگر در مراقبت‌های اولیه بهداشت را براي مبارزه با علت‌هاي عمده‌ي بيماري‌هاي دوران کودکي، مرگ و معلوليت شناخته است. يکي از راه‌هاي مؤثر براي پيشگيري يا در درمان برخي از مشکلات ناشي از بيماري‌هاي دوران کودک مانند بيماري‌هاي قابل پيشگيري با واکسن اجراي برنامه گسترش ايمن‌سازي يا E. P. I مي‌داند.
تعریف واکسن: واکسن عبارت است از آنتی ژن‌های میکروبی یا ويروسي که قدرت بيماري‌زايي آن‌ها سلب يا اصلاح شده است.
واکسن‌ها از چه ساخته می‌شوند؟
واکسن‌های موجود از عوامل بیماری‌زایی مشابه با علل بیماري ساخته مي‌شوند، با اين تفاوت که عامل بيماري‌زا را به گونه‌اي تغيير مي‌دهند که به گيرنده‌ي واکسن زيان نرسانند.
– برخی از واکسن‌ها از موجودات ریز “میکروب” کشته شده‌اند باکتری سیاه سرفه به برخی ديگر از موجودات ريز «ميکروب يا ويروس» زنده‌ي ضعيف شده تشکيل شده‌اند مانند سرخک يا فلج اطفال و ب . ث . ژ(که بر عليه بيماري سل به کار مي‌رود).
دسته‌ای دیگر از واکسن‌ها را با تغییر شکل دادن عامل بیماری‌زا و شبه سم‌هاي بي‌ضرر مي‌سازند مانند شبه سم کزاز و شبه سم ديفتري و برخي ديگر از واکسن‌ها را از طريق تصفيه و غير فعال نمودن آنتي‌ژن پلاسماي ناقلین انساني مي‌سازند مانند هپاتيت ب.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *